Галина Герега, співвласник Епіцентр К: Ми інвестуємо в українських виробників

Співзасновник групи компаній Епіцентр К про підтримку вітчизняного виробництва, перспективних нішах і диверсифікації власних активів.

Цей матеріал доступний російською мовою

Співзасновник групи компаній Епіцентр К Галина Герега виступила одним зі спікерів першого RAU Investment Forum 2019, організованого Асоціацією рітейлерів України та інвесткомпанією Dragon Capital. Під час сесії, присвяченій перспективним галузям інвестування в українській економіці, Галина розповіла про те, хто може потрапити на полиці ведучого рітейлера України, у що варто вкладати кошти і чому компанія відкриває магазини в регіонах.

Про новий старий формат

— Останнім часом Епіцентр К став відкривати невеликі торгові центри в регіонах. З чим пов’язана зміна формату?

— Ми почали реалізовувати програму будівництва торгових центрів малих форматів (4000 — 6000 кв. м) в районних центрах і невеликих містах обласного підпорядкування в 2016 році. Торгові центри Епіцентр є вже у всіх великих містах України, і ми вирішили дати жителям малих міст доступ до широкого вибору товарів і якісному обслуговуванню.

Вже працюють сім таких ТЦ, і ми будемо запускати такі об’єкти по всій Україні.

— У яких областях робите акцент на магазини меншого розміру?

—Ми активно ведемо будівництво таких торгових центрів у Львівській області, бо вважаємо цей регіон дуже перспективним. У квітні було відкрито ТЦ в Дрогобичі, закінчується будівництво в Червонограді, ведуться роботи в Ковелі та Нововолинську.

У той же час ми продовжуємо відкривати і великі об’єкти. 15 червня ми відкрили великий торговий центр у Краматорську площею 17 700 кв. м. Він став 52-м в мережі Епіцентр. Для нас цей проект несе швидше соціальну місію. ТЦ знаходиться в 60-ти кілометрах від лінії розмежування, але ми запустили його, щоб підтримати розвиток східного регіону і дати можливість людям в прифронтових містах отримувати такий же сервіс і асортимент товарів, як і у всій Україні.

— Активний розвиток торговельної інфраструктури говорить про оптимістичний настрій в компанії?

— Сьогодні всі говорять про західні інвестиції, як про панацею для української економіки. Іноземного інвестора чекають як месію, який повинен прийти і врятувати державу.

Скажу вам як представник однієї з найбільших вітчизняних компаній: не треба нікого і нічого чекати. Зараз найкращий час, щоб інвестувати в Україну. Власні кошти в власну державу.

В нашій воюючій країні за останні роки побудовано більше 200 заводів, йде будівництво ще 50 заводів і 70 елеваторів. За даними Держстату, за 2018 рік обсяг внутрішніх інвестицій в шість разів перевищив інвестиції з-за кордону.

Тому я вважаю, що майбутнє України — за розвитком внутрішнього виробництва. Потрібно тільки набратися сміливості і інвестувати в створення вітчизняного продукту.

Про інвестиції в рітейл

— Що, на вашу думку, заважає розвитку внутрішнього виробництва?

— Можна довго дискутувати про недосконалість законодавства, роботи податкової і митної служб, але, на мою думку, в першу чергу українському бізнесменові заважає надмірно песимістична оцінка своїх можливостей — горезвісний «комплекс меншовартості».

У наших головах щільно засіли думки «це не вийде», «ніші зайняті», «ринок переповнений» і так далі. Від цих внутрішніх перешкод потрібно позбавлятися.

Наприклад, в 2014 році, коли всі були в шоці від божевільного падіння курсу гривні, ми відкривали найбільший торговий центр, який увійшов до Книги рекордів України, як найбільший в нашому сегменті. Чому? Ми розуміли: попит повернеться, люди захочуть зберегти гроші, конвертуючи їх в товар і треба бути до цього готовими.

— Пам’ятається, тоді через девальвацію гривні, дуже впав попит на імпортні товари …

— Імпортні товари, що подорожчали втричі через девальвацію гривні, стали основною проблемою всіх рітейлерів. На той момент частка імпорту в нашій мережі становила близько 25%. Щоб полиці торгових центрів не залишилися порожніми, ми прийняли рішення проїхати по всій Україні в пошуках вітчизняних виробників. І ми їх знайшли — від невеликих виробників дерев’яних меблів до великих виробників сантехніки. Більш того, ми інвестували в невеликі місцеві виробництва, допомогли їм збільшити обсяги і в підсумку отримали якісний і недорогий вітчизняний продукт на полицях своїх торгових центрів. Після чого частка імпорту в мережі скоротилася до 11%.

— Що не можуть замінити наші виробники?

— Практично в кожному сегменті є дефіцит української продукції. Наприклад, 48% спортивних товарів, представлених в наших торгових центрах, – імпорт, хоча їх можна відносно легко виробляти тут, без надмірних витрат на організацію бізнесу.

Або товари для дому, які масово штампує Китай або Польща (тут частка імпорту становить 40%). На щастя, ми вже навчили наших виробників робити меблі для саду — пластикову і металеву. В результаті за п’ять років у нас з’явилися великі постачальники, яких ми виростили з ФОП.

Якщо говорити про інші ніші, де в українського виробника є великий потенціал, то це сантехніка, електроінструменти, широкий спектр побутової техніки. В Україні практично не виготовляється посуд, професійне спортивне та туристичне спорядження.

— Чи важко потрапити на полиці в Епіцентр і хто може претендувати на статус вашого постачальника?

— Хто завгодно. Ми приймаємо всіх із задоволенням, тому що дефіцит товарів українського виробництва ще дуже великий. Українські бренди вже є, але їх не так багато.

В областях є багато хороших виробників, у яких недостатньо потужностей, щоб постачати товар в 52 ТЦ Епіцентр по всій Україні.

—Ну добре, а чи будуть українці купувати такий товар, керуючись не патріотичними міркуваннями, а практичною користю?

— Як один з найбільших рітейлерів країни, ми відчуваємо: вітчизняний покупець оцінив якість товарів, які виробляються в Україні і свідомо робить вибір на їхню користь.

Про інвестиції в виробництво

— Ви тому зайнялися виробництвом керамічної плитки в Україні?

— В Україні великі перспективи для розвитку цієї галузі — щорічно тільки через мережу Епіцентр реалізується близько 14-15 млн кв. м плитки. У нашій країні сконцентровано 25% світових запасів каолінової глини. Щорічно Україна експортує 7 млн ​​тонн білої глини, щоб іноземні компанії виробляли з неї керамічну плитку і поставляли нам. Чому б не змінити ситуацію? Ми інвестували близько 3 млрд гривень в будівництво заводу з виробництва керамічної плитки в Калинівці Київської області, потужність якого складе 12-15 млн кв. м плитки на рік. Незабаром ми плануємо запустити першу чергу заводу. Друга черга буде закінчена в 2020 році.

Крім того, планується модернізація нашого заводу «Карпатська кераміка» в місті Калуш (Івано-Франківська область). Це дозволить розширити асортимент продукції, а також збільшити виробничу потужність заводу до 7 млн кв. м в рік.

— Яку частку ринку керамічної плитки ви плануєте зайняти?

— Ємність українського ринку керамічної плитки становить близько 40 млн кв. м, а вітчизняна промисловість уже випускає близько 60 млн кв. м. Тому ми перш за все плануємо експортувати нашу продукцію. На заводі в Калинівці встановлено новітнє обладнання, а якість продукції буде відповідати міжнародним стандартам. Близько 40% продукції заводу буде поставлятися на внутрішній ринок (з них 25% — в ТЦ Епіцентр), а 60% — піде на експорт. Продукція буде поставлятися на ринки Європи, Америки і Близького Сходу. Завод ще не розпочав роботу, а у нас вже є з десяток контрактів: з білорусами, казахами, поляками, голландцями і так далі.

— У вас ще є агробізнес …

— Компанія Епіцентр Агро існує всього три з половиною роки, але вже встигла увійти в топ-10 найбільших агрохолдингів. У розвиток аграрного напрямку вже було інвестовано 6 млрд грн. В управлінні професійної команди аграріїв перебуває близько 120 000 га землі в Вінницькій, Хмельницькій, Тернопільській, Черкаській та Київській областях, елеваторні комплекси та 20 тваринницьких ферм.

Ми зіткнулися з дефіцитом потужностей для зберігання зібраного врожаю в Україні, тому прийняли рішення додатково інвестувати в будівництво і реконструкцію елеваторів.

— Чи означає це, що ви досягли стелі в рітейлі і намагаєтеся розвивати бізнес в інших сферах?

— Це розумна диверсифікація бізнесу. До того ж аграрна сфера — дуже цікавий бізнес.

— Як ви готуєте кадри для рітейлу та інших видів бізнесу?

— У групі компаній «Епіцентр» працює близько 31 000 людей і можливості для кар’єрного зростання – це не просто слова. 70% топ-менеджерів торгових центрів починали свою роботу рядовими співробітниками. У компанії діє багаторівнева система, яка побудована на постійному підвищенні кваліфікації. Щорічно близько 50 000 чоловік проходить навчання по різних групах товарів від постачальників, не кажучи про внутрішні тренінги, семінари та воркшопи.

Я сама регулярно відвідую профільні виставки і заходи, щоб краще розуміти, куди рухається мода і технології.

У сучасному світі все так швидко змінюється, що важливо не стояти на місці. Потрібно постійно розвиватися, інвестувати в нові сфери і головне, не боятися ризикувати.

Читайте також —

Василь Хмельницький: Топ-5 перспективних напрямків в бізнесі до 2025 року